Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande

2006:6
 
 
Bejakande av giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning
 

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2006:26 där det förslås att Kyrkostyrelsen ska få i uppdrag att lägga fram förslag med innebörden att de som kandiderar till uppdrag som ordförande i något förtroendevalt organ som utövar arbetsgivarfunktion gentemot präster ska avge en förklaring att de bejakar giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning. Skulle nya valbarhetsvillkor införas behöver dessa omfatta mer än vad som tas upp i motionen. Utskottet menar dock att det inte bör ställas upp några nya och särskilda valbarhetsvillkor för uppdrag som ordförande. Läronämnden har yttrat sig.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:26

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:26 av Markus Holmberg, Ordföranden i kyrkoråd och kyrkonämnder ska bejaka giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att lägga fram ett förslag till ändrad lydelse av kyrkoordningen med innebörden att de som kandiderar till uppdraget som ordförande i kyrkoråd/kyrkonämnd (eller annat förtroendevalt organ som utövar arbetsgivarfunktion gentemot präster) skall avge en förklaring att de bejakar giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motion 26. Yttrandet Ln 2006:8y är fogat till betänkandet som bilaga 1.

Utskottet

Bakgrund

Bestämmelser om valbarhet för uppdrag som förtroendevald finns i 33 kap. kyrkoordningen. Det finns inga valbarhetsvillkor som skiljer på olika uppdrag.

För valbarhet till alla uppdrag som förtroendevald i Svenska kyrkan gäller enligt 33 kap. 4 § att man skall tillhöra Svenska kyrkan, vara döpt och fylla 18 år senast på dagen för valet. För uppdrag i en församling gäller härtill att man skall tillhöra församlingen i fråga och för uppdrag i en samfällighet att man skall tillhöra en församling som ingår i samfälligheten.

Det finns vidare vissa bestämmelser om valbarhetshinder i kyrkoordningen. Dessa bestämmelser innebär att vissa grupper av anställda inte är valbara som förtroendevalda i församlingar och samfälligheter, 33 kap. 5 och 6 §§. Härtill anges i 33 kap. 9 § att den som är anställd i en församling med en tjänstgöringsgrad över 20 procent av en heltidstjänst inte är valbar till församlingens kyrkoråd. Motsvarande valbarhetshinder avseende kyrkonämnden gäller för den som är anställd i en samfällighet vare sig det gäller en anställning direkt i samfälligheten eller i en av samfällighetens församlingar. Inskränkningen i valbarheten för dem som är anställda med mer än 20 procents tjänstgöringsgrad gäller även de nämnder som kan finnas i församlingar och samfälligheter. Inskränkningen i valbarheten vid val till organ av styrelsekaraktär fanns inte före kyrkoordningens tillkomst. När Centralstyrelsen lade detta förslag i kyrkordningsskrivelsen till 1999 års kyrkomöte var det ett undantag från den princip som Centralstyrelsen menade borde gälla i fråga om valbarhet. ”Allmänt sett är det från demokratiska utgångspunkter angeläget att i det längsta undvika inskränkningar i rätten för olika nomineringsgrupper att bedöma lämpligheten av kandidater som nomineras.”

För kyrkorådet och kyrkonämnden som arbetsgivare gäller den arbetsrättsliga lagstiftningen och de kollektivavtal som reglerar förhållanden mellan arbetsgivare och arbetstagare. Jämställdhetslagen (1991:433) har enligt 1 § ”till ändamål att främja kvinnors och mäns lika rätt i fråga om arbete, anställnings- och andra arbetsvillkor samt utvecklingsmöjligheter i arbetet (jämställdhet i arbetslivet). Lagen siktar till att förbättra främst kvinnornas villkor i arbetslivet.” I jämställdhetslagen finns föreskrifter som skall hindra direkt och indirekt diskriminering på grund av kön från arbetsgivarens sida, 15 och 16 §§. Det finns också föreskrifter som förbjuder trakasserier på grund av en arbetstagares kön, 16a §. En arbetsgivare har också skyldighet att ingripa om det förekommer trakasserier på arbetsplatsen, 22a §. En arbetsgivare som bryter mot jämställdhetslagen kan dömas att betala skadestånd.

I 25 kap. 2 § kyrkoordningen anges att den som vigs till ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst skall ha ”förklarat sig beredd att i alla uppgifter tjänstgöra tillsammans med andra som vigts till uppdrag inom kyrkans vigningstjänst oavsett deras kön”. Motsvarande gäller enligt 31 kap. 2 § och 32 kap. 2 § för den som av ett domkapitel skall förklaras behörig att utöva uppdraget som präst respektive diakon. För behörighet att kunna anställas som domprost eller kyrkoherde måste enligt 34 kap. 9 § samma förklaring avges.

Överväganden

Oavsett vilka åsikter som ordföranden eller någon annan ledamot i ett kyrkoråd eller en kyrkonämnd har i frågan om kvinnor och män som präster så måste dessa följa gällande lagstiftning. Även om det brukar ingå i uppdraget som ordförande att företräda det organ som ordförandeskapet avser så har alla ledamöter i de organ som nämns i motionen samma ansvar för de beslut som fattas.

Det har tidigare diskuterats att införa någon form av lojalitetsförklaring som ett valbarhetskrav. Sådana förslag har dock avvisats. 2005 års kyrkomöte avslog en motion med förslag om att det skulle tas ”fram en form för att visa att minsta gemensamma nämnare för alla nomineringsgrupper/personer som ställer upp i kyrkovalet är: att alla människor är lika värda inför Gud oavsett ursprung, kön, ålder och sexuell läggning och att vår uppgift är att efterlikna Kristus som inte gör någon skillnad på människor”. Motionen behandlades av Organisationsutskottet som framhöll att det fanns anledning att bejaka det som framfördes i motionen om värden som bör vara gemensamma för dem som går in i uppdrag som förtroendevalda och därmed blir företrädare för Svenska kyrkan. Utskottet menade att varje nomineringsgrupp måste få utse sina kandidater. Väljarna avgör vilka som skall ges förtroende. Utskottet såg det inte som en realistisk möjlighet att låta något annat än den fria diskussionen avgöra vilka som skulle utses vid demokratiska val (O 2005:6).

Det förslag som diskuterades vid förra årets kyrkomöte avsåg en betydligt vidare grupp förtroendevalda än den föreliggande motionen. De principiella ställningstaganden som då gjordes menar vi dock har bäring också på årets motion. Härtill menar utskottet att det knappast skulle vara rimligt att ställa upp endast kravet att bejaka giltigheten i prästvigningen som ett särskilt valbarhetsvillkor. Det har också mer karaktär av åsiktsregistrering än det krav som finns för dem som har uppdrag inom kyrkans vigningstjänst att samverka med alla andra inom vigningstjänsten. I inledningstexten till kyrkoordningens första avdelning om Svenska kyrkan som evangelisk-lutherskt trossamfund sägs att ”kyrkan förutsätter att de som företräder kyrkan delar kristen tro och kristet liv”. Detta är en förväntan som inte finns föreskriven i några bestämmelser. Om några särskilda valbarhetsvillkor utöver dem som nu gäller skulle ställas upp, behöver man något som ligger i linje med denna förväntan.

Mot bakgrund av det som utskottet här anfört föreslår vi att motionen avslås.

Uppsala den 28 september 2006

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Gunnar Edqvist

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Margareta Carlenius, Göte Karlsson, Birgitta Halvarsson, Sigvard Raask, Solveig Ininbergs, Jan-Olof Grönlund, Gunnel Wingård Mellqvist, Sten Elmberg, Inger Lif, Lennart Kjellin, Hans-Olof Andrén, Torbjörn Bolander, Febe Björklund och Åke Blomqvist

Biskoparna Hans-Erik Nordin och Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Bilaga 1

 

Kyrkomötet
Läronämndens yttrande
2006:8y
 
 

Ordföranden i kyrkoråd och kyrkonämnder ska bejaka giltigheten i såväl kvinnors som mäns prästvigning
 

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2006:26.

Läronämnden menar att det i Svenska kyrkans demokratiska organisation är beslutsorganen som har ett ansvar att följa Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. Vidare konstaterar Läronämnden att den tillsyn som regleras i kyrkoordningen omfattar såväl församlingarna som de demokratiskt valda organen.

Uppsala den 23 augusti 2006

På Läronämndens vägnar

Claes-Bertil Ytterberg

    Bo Larsson

Närvarande: Biskop Claes-Bertil Ytterberg, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén, biskop Hans Stiglund*, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page